پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

 فروش ظروف شیشه ای بسته بندی عسل

فروش دوربین ترموگرافی | اسپکتروفتومتر | xrf دستی | FTIR | میکروسکوپ نوری

 فروش ظروف شیشه ای بسته بندی عسل

۱,۴۹۵ بازديد

ظروف شیشه ای یکی از قدیمی ترین و زیباترین ظروفی ست که در چیدمان دکوراسیون و یا استفاده روزانه به کار گرفته می شد. ساخت ظروف شیشه ای دست ساز قدمتی دیرینه دارد و در باقی مانده تمدن های قدیمی دیده می شود. اگر چه این ظروف ریشه قدیمی و سنتی دارند اما به دلیل مینیمال بودن ساخت در انواع سبک چیدمان قابل استفاده می باشند. ظروف شیشه ای رنگی دکوری به دلیل عبور نور از ظروف، ظاهری جذاب دارند و می توانند محیط اطراف خود را بسیار دلپذیر کنند.

اگر شما نیز علاقه مند به ظروف شیشه ای هستید با ما همراه باشید تا سفری هیجان انگیز به دنیای هنر شیشه گری و تولید ظروف ابگینه داشته باشیم. در این مقاله سعی خواهیم کرد به شما اطلاعات خوبی درباره روش تولید ظروف شیشه ای و انواع مختلف آن ارائه دهیم.

روش ساخت ظروف شیشه ای

برای ساخت ظروف شیشه ای باید مراحل مختلفی را طی کرد. این مراحل شامل آماده سازی ترکیبات سازنده ظروف شیشه ای، تهیه خمیر شیشه ای، فرم دادن ظروف بر اساس طرح دلخواه و سایر عملیات جانبی می باشد. که در ادامه به طور مفصل تر با آن آشنا خواهیم شد.

ترکیبات اصلی ظروف شیشه ای

برای ساخت ظروف شیشه ای عموما از سه دسته ترکیب مختلف استفاده می شود. دسته اول که به آن ها شبکه سازها گفته می شود قسمت اعظم شیشه را تشکیل می دهد و از ترکیباتی مانند اکسید سیلسیم و اکسید بور تشکیل شده است.

 دسته دیگر ترکیبات که واسطه ها نامیده می شوند باعث افزایش استحکام مکانیکی ظروف شیشه ای می گردند. اکسید آلومینوم پر استفاده ترین ترکیبات واسطه در ساخت ظروف شیشه ای هستند. دسته سوم ترکیبات نیز تعدیل کننده ها هستند و باعث پایین آمدن نقطه ذوب، جلوگیری از هوازدگی و کریستالیزه شدن می شوند؛ مانند اکسید سدیم و اکسید منیزیم.

مراحل ساخت ظروف شیشه ای دست ساز

برای ساخت ظروف شیشه ای پس از ترکیب کردن مواد مورد نظر در کوره با دمای بسیار بالا ( در حدود ۱۴۰۰ درجه سانتی گراد) حرارت می بینند تا به حالت خمیری و مذاب در بیاید.

پس از آن هنرمند شیشه گر مقداری از شیشه مذاب را در سر یک لوله فلزی و تو خالی قرار می دهد و با دمیدن در سر دیگر لوله سعی می کند شیشه را به شکل حباب درآورد. این کار باعث می شود که بتوان ظروف شیشه ای و آبگینه حبابی شکل را بدون نیاز به قالب خاصی تولید کرد.

در کنار دمیدن در خمیر شیشه، شیشه گر سعی می کند از ابزارهای مختلف برای فرم دهی نیز بهره ببرد. برای مثال دهانه، شکل کلی و یا انتهای حباب به وسیله انبر، تنگ و به شکل مارپیچ در آورده می شود. یا می توان به آن دسته و پایه اضافه کرد.

عملیات پایانی برای ساخت ظروف شیشه ای دکوری دست ساز

پس از اینکه ظروف شیشه ای دست ساز ساخته شد ، به گرم خانه برده می شود و تا ۴۸ ساعت در آن نگهداری می شود تا به آرامی سرد شود. در غیر این صورت ظرف ترک برداشته و خرد می شود.

علاوه بر این ممکن است بسته به طرح ظروف شیشه ای دکوری، عملیات جانبی مانند تراش، آبگز کردن، میناکاری و … نیز انجام شود. که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

انواع ظروف شیشه ای دکوری و روش ساخت آن ها

ظروف شیشه ای دست ساز مانند هر هنر صنایع دستی دیگری، دارای سبک های مختلفی می باشد. در سبک های مختلف شیشه گری و آبگینه، با انجام کارهای تکمیلی بر روی محصولات زیبایی آن ها افزایش پیدا کرده و محصولات خلاقانه و متنوعی تولید می گردد. در ادامه معرفی مختصری بر روی انواع ظروف شیشه ای دست ساز خواهیم داشت.

ظروف شیشه ای رنگی

ظروف شیشه ای رنگی یکی از محبوب ترین مدل های این هنر زیبا می باشد. برای رنگی کردن ظروف شیشه ای بسته به رنگ مورد نظر ترکیبات مختلفی به ماده مذاب اولیه در کوره اضافه می کنند. این کار باعث می شود رنگ ظروف شیشه ای ثابت بوده و با شست و شو از بین نرود.

اکسید کبالت ( رنگ لاجوردی)، نقره و گوگرد ( رنگ زرد)، بی اکسید منگنز ( برای رنگ زرشکی) و .. از جمله ترکیباتی هستند که برای تولید ظروف شیشه ای رنگی استفاده می شوند.

ظروف شیشه ای تراش دار

ظروف شیشه ای تراش دار یکی از قدیمی ترین سبک های تولید آبگینه دست ساز می باشد. آثار تاریخی باقی مانده از سال های بسیار دور نشان می دهد که هنرمندان ایرانی مهارت و خلاقیت بسیار بالایی در تزئین و تراش ظروف شیشه ای دست ساز داشته اند.

امروزه تراش بر روی ظروف شیشه ای با استفاده از الکترو موتورهای کوچکی که دیسک را به چرخش می آورند ایجاد می شود. در این روش تراش کاری به وسیله سنگ های مخصوصی که درجه سختی بیشتری از شیشه دارند ایجاد می شود.  با توجه به سرعت چرخ های مخصوص تراش و دیسک تراشکری می توان انواع تراش ها را به ضخامت و عمق متفاوت ایجاد کرد. ( هر چه سرعت چرخش تراش بیشتر باشد عمق تراش نیز بیشتر می گردد.) نتیجه این انعطاف پذیری، طرح های بسیار متنوع تراش بر روی ظرف مورد نظر می باشد.

نقش هایی که برای تراش زنی ظروف شیشه ای استفاده می شود غالبا نقش های ذهنی و الهام گرفته از نقوش سنتی، گل و بته و نشانه های سمبولیک متناسب با هر فرهنگ و تمدنی می باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.